Materialen
Voor locaties die aan het certificeringstraject 'Boartsjendewei in taal derby' deelnemen zijn thema-materialen beschikbaar. Een locatie kan zelf max 2 pakketten aanvragen via dit formulier. We streven er naar de materialen binnen twee schoolweken te versturen. Wil je ze liever op de mail ontvangen? Geef dat aan bij de opmerkingen in het formulier.
Wolkomsboekjes
Er zijn wolkomsboekjes voor de peuteropvang en voor het kinderdagverblijf. In beide boekjes staat informatie voor ouders over de meertalige ontwikkeling. De kinderen krijgen deze mee naar huis.
In de boekjes kunnen pedagogisch professionals informatie zetten, bijvoorbeeld de openingstijden en/of (opzeg)versjes die bij hen gezongen worden. In het boekje staan ook verhaaltjes en praatplaten over het spelen bij de opvang die ouders met hun kinderen kunnen lezen.
Doch mear mei Tomke map
De activiteitenmap ‘Doch mear mei Tomke’ doet suggesties voor activiteiten aan professionals, zodat zij op eenvoudige wijze met de kinderen met het Fries aan de slag kunnen gaan. Al pratend, lezend, zingend, dansend, spelend en knutselend wordt aan de hand van twaalf thema's de taalontwikkeling van kinderen gestimuleerd. En natuurlijk ook de emotionele, sociale en motorische ontwikkeling. Het is daarbij handig dat de thema's en activiteiten aansluiten bij de Nederlandse methodes ‘Uk en Puk’ en ‘Piramide’.
Hoekkaarten & Dagritmekaarten
Hoekkaarten zijn visuele kaarten die aangeven welke speelhoeken beschikbaar zijn in de groep.
Dagritmekaarten zijn visuele hulpmiddelen die de verschillende onderdelen van de dag weergeven.
Bij het thematische materiaal dat SFBO verstrekt, zitten ook tweetalige woordkaarten. Het doel hiervan is niet alleen om de woorden te leren, maar ook om meer taal aan de kinderen te ontlokken en om talige interactie te stimuleren.

De Taalgroeimeter laat zien hoe een tweetalige ontwikkeling eruit ziet. En geeft tips en handvatten voor verschillende taalsituaties thuis: alleen Fries, Fries en Nederlands maar ook anderstalig.
Lees meerDagritmekaarten zijn visuele hulpmiddelen die de verschillende onderdelen van de dag weergeven. Ze zijn belangrijk voor de structuur, de taalontwikkeling, zelfstandigheid en betrokkenheid, inclusie en zorgen voor rust op de groep.

Nederlands
Frysk
Frysk


